
Оренда житла в наш час — справа буденна. Багато здають квартири. Для формальності договори навіть оформляють. Правда, як би випадково забувають платити з цього "копієчку" в бюджет держави.
Vgorode розібрався, що робити законослухняним громадянам, щоб легально здати свою квартиру і уникнути покарання з боку податкової служби.
Що з податків
Здача житла в оренду в Україні вважається одним з видів доходу. А значить, платити податок треба за законом. Багато в наш час цим питанням не займаються, друкують на домашніх принтерах звичайні договору і підписують їх з квартирантом для формальності. Але якщо виникне якийсь конфлікт між вами і мешканцем, до суду звертатися собі дорожче. Мало того, що ваші інтереси навряд чи захистять, так ще і випишуть штраф за несплату податків.
Згідно зі статтею 170.1.5 Податкового кодексу України, відповідальний за ці виплати саме орендодавець. Він повинен платити в бюджет до 20%. Якщо ж податок ви платите, а договір зафіксували в податкову службу — будьте спокійні.
До речі, якщо ви вирішили здати житло на термін більше трьох років, потрібно сходити до нотаріуса. Після підписання договору, він зобов'язаний самостійно повідомити в податкові органи про факт здачі.
Що треба показати квартиранта
Квартира — це такий же товар напрокат, як і звичайний велосипед. Тільки нюансів трохи більше. Стан цього товару може перевірити кожен потенційний клієнт. Так що не упрямьтесь і перед підписанням договору ознайомте квартирантів з усіма документами на квартиру.
Особливо важливі такі питання:
- НЕ замішана ця квартира в судових розглядах;
- право власності та дозволу всіх власників, якщо їх декілька;
- виплачена іпотека (якщо немає, то дозвіл від платника).
Так ви зможете дозволити сумніви орендарів і уникнути конфліктів.
Як складати договір
Приклади офіційних договорів можна з легкістю знайти в інтернеті. Вам залишиться лише правильно їх заповнити і віднести до нотаріуса або в податкову службу.
Але не забувайте про такі обов'язкові пунктах:
- паспортні дані обох сторін і підписи;
- опис майна (характеристики, адреса, інше);
- вартість щомісячної орендної плати;
- акт прийому-передачі майна;
- термін дії документа.
Решта нюанси також треба обумовити. Бажано, в письмовому вигляді: умови оплати комунальних, вид оплати оренди (готівкова або безготівкова), стан майна, умови оплати комунальних, відвідування квартири орендодавцем і інше. Сюди ж можна додати питання, пов'язані з ремонтом, ризики і подорожчання орендної плати.
Що з добовою орендою
Існує два види здачі житла — короткострокове (до одного року) і довгострокове (від одного року). Добова оренда відноситься саме до першого виду.
У будь-якому випадку різниці в оформленні оренди майже немає. Хіба що договір завіряти у нотаріуса необов'язково.
З чого почнемо
Так що ж вам треба зробити, щоб бути легальним орендодавцем? Розберемося по-порядку.
Здавати квартиру можна двома способами: коли ви фізособа (кожен з нас вже їм є) або ж фізична особа підприємець.
У першому випадку, як фізособі, треба оформити дохід. Це зовсім нескладно: сходіть в податкову, зареєструйте дохід і забирайте видані документи.
Щоб оформити ФОП, спочатку треба сходити в ЦНАП, отримати спеціальну виписку і оформити КВЕД на "Надання в оренду нерухомого майна". Потім вас чекає похід до податкової, де вам видадуть необхідні документи.
Vgorode поспілкувався з власником агентства нерухомості Русланом Соболем і дізнався, що здавати житло вигідніше все ж в особі підприємця. Справа в тому, що ФОП виплачують куди менше податків за здачу житла, ніж фізособи. Іноді це може бути вигідніше майже в два рази.
А ще для цих двох категорій розрізняється час виплати податків: фізособи повинні платити державі раз в рік (протягом січня наступного року після подачі декларації), а ФОП — в кінці кожного кварталу (три рази в рік). Далі вирішуйте самі, як зручніше буде вам.
Що далі
Після всіх описаних вище кроків, треба оформити окремий рахунок в банку. Беріть всі документи, видані вам податківцями і йдіть в будь-яке відділення. Скажіть, що вам потрібен рахунок для виплати податків, а все інше зроблять за вас.
Банк автоматично фіксуватиме доходи, здійснювати транзакції і відраховувати необхідну суму в якості податків з нового рахунку. Так що справа залишається за малим:
- знайдіть квартирантів і ознайомте їх з документами на квартиру;
- складіть договір оренди, згадайте всі нюанси, бажано навіть усні;
- підпишіть документ;
- якщо термін його дії перевищує три роки — вирушайте до нотаріуса;
- якщо здаєте на менший термін — просто стежте за станом вашого рахунку.
А що якщо не платити
Те, що ваш неофіційний договір обернеться для вас проблемою, ми вже з'ясували. А ось вирішувати ці "проблеми" доведеться банально — грошима. І радійте, якщо вас "спалили» не через кілька років. Адже розмір штрафу залежить від розміру боргу.
Порушника чекає:
- адмінштраф — від 51 до 136 гривень;
- неоплачені податки і штрафні санкції;
- 10% від суми боргу, якщо не платили податок протягом 30 днів;
- 20% від суми боргу, якщо не платили більше 30 днів;
- від 17 до 35 тисяч гривень, якщо сума боргу значна.
замість PS
Зараз вартість оренди звичайної квартири в Києві в пішої доступності до станцій метро становить близько 10 тисяч гривень. Якщо порахувати за всіма правилами, сумлінному орендодавцю-фізособі доведеться платити 1800 гривень в бюджет держави.
Сума не копійчана, але і не дуже велика. Однак саме стільки коштуватиме ваш спокій і безпеку. Кожному варто вибрати, що з цього йому ближче — ризик бути спійманим або ж впевненість у завтрашньому дні.
Повідомляє Вгороде